בית >> בלוג >> תפקידי מערכת המס: מושג...

תפקידי מערכת המס בישראל

  1. מימון פעולות המדינה.
  2. חלוקת עושר – ספק אם זה קורה בפועל: לא כל המיסים פרוגרסיביים, לעיתים רוצים לעודד רווחה כללית, גם אם זה אומר שנותנים יותר לעשירים.
  3. הכוונת התנהגות/עידוד פעילות.

מושגי יסוד

  1. מס עקיף מול מס ישיר: ההבחנה המסורתית נשענת על מי משלם את המס – הנישום או מישהו אחר עבורו. בפועל זו איננה הבחנה טובה, עקב גלגול מחירים. הבחנה מודרנית: בין מיסוי ישיר לעקיף. ישיר: מיסוי המוטל על רווח או על הון. עקיף: על הוצאה או צריכה.
  2. מס, אגרה ומחיר. מס: גביית כסף שלא עומד מולו שירות קונקרטי. אגרה: גביית כסף שעומד מולו שירות, אולם יחס המחיר איננו פרופרציונלי בהכרח. מחיר: הלימות בין מחיר לשירות.
  3. מס יחסי, פרוגרסיבי ורגרסיבי. יחסי: גביית שיעור ביחס שווה לכולם. כלומר, כולם נדרשים לשלם אחוז מסוים, כשהאחוז זהה לכולם. פרוגרסיבי: שיעור המס בהתאם ליחס רווח מסוים. רגרסיבי: כשההכנסה עולה ושיעור המס יורד. [דגש: לרוב זה מורכב מפרוגרסיבי עד שיעור מסוים, ואז רגרסיבי]
  4. מס שולי: כינוי למס אשר משתלם בצורה מדורגת (כשיש הבדל בין מדרגות. רלבנטי לפיכך גם לפרוג' וגם לרגר').
  5. ניכוי וזיכויניכוי – מושפע משיעור המס השולי ולפיכך, יש לו היבט רגרסיבי (מי שנמצא במדרגה גבוהה יותר יעדיף ניכוי שי"וריד" אותו מדרגת מס).זיכוי – בישראל אפשר נותנים זיכוי על תרומות ולא ניכוי, כדי לא ליצור הפליה בין עשירים לעניים.
  6. ניכוי – מושפע משיעור המס השולי ולפיכך, יש לו היבט רגרסיבי (מי שנמצא במדרגה גבוהה יותר יעדיף ניכוי שי"וריד" אותו מדרגת מס).
  7. זיכוי – בישראל אפשר נותנים זיכוי על תרומות ולא ניכוי, כדי לא ליצור הפליה בין עשירים לעניים.
  8. הוצאות מס (פטור ממס למלכ"ר).
  9. מס הכנסה שלילי: החזר כסף על שכר נמוך; החשש הוא שעקב גלגול עלויות, זה יהיה סבסוד למעבידים (ממילא לעובדים אין יותר מדי אלטרנטיבות).

כללי מס ראויים

  1. עיקרון הניטרליות (להבנתנו: לא ליצור מצב של Adverse Selection = שינוי התנהגויות לכאלו שיפחיתו מהרווחה המצרפית). קושי מיוחד מתעורר מכך שאין מיסוי על הכנסה רעיונית. עקרת בית לא ממוסה למרות שהיא יוצרת הכנסה רעיונית מעבודתה; אם תצא לעבוד זה לא בהכרח ישתלם לה, למרות שזה יקדם את הרווחה המצרפית.
  2. צדק אנכי ו/או אופקי: אנכי: אי-שיוויון בין אנשים ממעמד כלכלי שונה, לרעת העשירים. אופקי: שיוויון במיסוי בין כל האנשים מרמה כלכלית מסוימת. [מס פרוג', לדוג', מקיים את שני העקרונות].
  3. יעילות כלכלית ואדמיניסטרטיבית (לדו' מס עיזבון – עלויות המערכת גבוהות מהרווח ממס שהתקבל, ולכן בוטל).
הצדקות למס פרוגרסיבי: א. עשירים נהנים יותר מפעילויות הממשלה (דוג' משטרה). ב. תועלת שולית פוחתת עבור העשיר.
מערכת המס הישראלית - מורכבת? בשביל זה אנחנו כאן! בידקו זכאות להחזר מס הכנסה עכשיו ובחינם!
Select an Image
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו