בית >> בלוג >> הכל על טופס 161 החדש -...

הכל על טופס 161

סיום העסקה מכל סיבה דורש מהמעסיקים להסדיר את התשלומים והחובות כלפי העובדים שסיימו את תקופת העסקה שלהם. אחד הדברים המרכזיים הוא נושא הסדרת הפיצויים במקרה של פיטורים או סיום עבודה, המשמשים כתשלום עבור התקופה שהעובד עבד, ומתבססים על ההסדרים הרלוונטיים.
נכון להיום תהליך הדיווח למס הכנסה בכל הנוגע למיסוי על מענקי פרישה כמו גם פיצויים לעובדים פורשים נעשה באמצעות שני טפסים:
  1. טופס 161 - "הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד" טופס שהמעסיק מחויב לתת לעובד הפורש עם סיום עבודתו. הטופס כולל פירוט מענקי פרישה, כמו גם את המידע הבא: יתרות שנצברו בקופות הפיצויים במהלך תקופת התעסוקה, תשלומים חד-פעמיים במידה ונתנו, השלמת פיצויים, במקרים של אי מתן הודעה מוקדמת נכלל סכום פיצוי הניתן, מענקים מיוחדים בעזיבה ועוד.
  2. טופס 161א - טופס בו העובד היוצא מגדיר למס הכנסה את הדרך בה הוא רוצה לאזן את סכומי הפרישה שצוינו בטופס 161. כמו גם  האם הוא מעוניין בפטור ממס על חלק מהכספים, האם הוא מעוניין לשמור את הכספים בקופה, האם הוא מעוניין לדחות את התשלומים והפיצויים הכספיים מהמעסיק למועד סיום עבודתו הבאה, האם הוא מעוניין בפריסת התשלומים ועוד.
לאחר קבלת טופס 161א וכמובן בדיקתו, פקיד השומה מנפיק אישורים לעובד בנוגע לסכום המענק הפטור ממס, סכום המענק המסיבי והשיעור המס שיחוייב בו. נוסף מונפקים גם אישורי רצף קצבה ופיצויים, אישורי פריסה, תאומי מס שנתיים ועוד (בהמשך, העובד מספק את אישורי האלה לקופות ולמעסיק).

השינוי ומה חשוב לדעת

בחודש אפריל השנה (2023) רשות המסים פרסמה את טופס 161 החדש, המחליף ומשלב את טפסי 161 ו-161א הקודמים ומתאים אותם לשינויים בחקיקה.
בנוסף ולטובת השינוי פרסמה הרשו מדריך פרישה מעבודה המסביר לעובדים איך למלא חלק ב' של הטופס החדש, ו"הנחיות למעסיקים" לגבי הדיווח בטופס 161 החדש ועדכונים נוספים למעסיקים.
  1. חובה להשתמש בטופס 161 החדש מתחילת שנת 2024.
  2. העובד מגיש את הטופס 161 הסופי לקופות ולא המעסיק!
ההנחיות מטילות אחריות נוספות על המעסיק, על מנת להפחית את הצורך בפניות למשרדי המס במקרים פשוטים ושכיחים. אין ספק כי הטופס משפר ומבהיר את הטיפול הטכני במקרים רבים, עם דגשים כגון חובת עדכון של העובד בכל הקשור לרצף אוטומטי, דרישות דיווח חדשות להכנסות פטורות והסברים מעמיקים.

מה כולל הטופס החדש?

טופס 161 החדש מורכב משלושה חלקים מרכזיים וכולל:

חלק א' - הודעת המעסיק

מעסיקים ממלאים בחלק זה את כל הפרטים הרלוונטיים לפרישת העובדים.

חלק ב' - הודעת העובד

עובדים נדרשים:
למלא את בקשותיהם לגבי המענקים הזמינים להם.
לספק הצהרות שעלולות להשפיע על אישור הבקשה שלהם.

חלק ג' - חישובים למעסיקים והוראות לקופות הגמל

בחלק זה, המעסיקים מספקים הנחיות לקופות הגמל בקשר לתיאום הכספים והניכוי המסי לפי האפשרויות המצוינות בטופס. במקרים שבהם לא נעמדו בתנאים, עליהם לכוון את העובדים לפקיד השומה להוראות נוספות ביחס לידע שהועבר בטופס.
להודעת הפרישה נדרש לצרף 3 תלושי שכר אחרונים (מקרים מסויים ייתכן כי פקיד שומה ידרוש יותר מ- 3 חודשים).
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.
תגיות:

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו