בית >> בלוג >> מיסוי הכנסה מקצבה ואנונה

מיסוי הכנסה מקצבה ואנונה

מה זה אנונה?

אנונה היא סדרת תשלומים קצובים וקבועים המשתלמים במחזוריות קבועה כנגד קבלת תשלום בהווה.

אנונה חייבת במס

אנונה תמיד חייבת במס. מה הבעיות בכך?

בעיות במיסוי אנונה:

  1. האבחנה בין אנונה להלוואה היא פורמאלית אולם בהלוואה ממסים רק את מרכיב הריבית ובאנונה לפי ס' 2(5) ממסים גם את מרכיב הקרן (בכל תשלום גם הקרן מתחסלת).ההבחנה בין אנונה לסדרת תשלומים ברכישת נכס הון רגיל- אבחנה בפסיקה:
  2. האבחנה בין אנונה להלוואה היא פורמאלית אולם בהלוואה ממסים רק את מרכיב הריבית ובאנונה לפי ס' 2(5) ממסים גם את מרכיב הקרן (בכל תשלום גם הקרן מתחסלת).
  3. ההבחנה בין אנונה לסדרת תשלומים ברכישת נכס הון רגיל- אבחנה בפסיקה:
  1. אם מוסכם מחיר X וממירים אותו בסדרת תשלומים אז גם הם יחשבו כעסקת הון
  2. אם הכוונה היא ליצור מנגנון תשלומים תקופתיים ואלו תחליף להכנסה אז הם ייחשבו כהכנסה פירותית
  1. דוגמאות בפסיקה ל"גמישות הכללים"-פס"ד בודנהיימר (במסגרת גירושין, הבעל מסכים לאישה לתת לה סכום במזומן, ואת יתרתו בתשלומים לכל חייה. בית המשפט פסק שמדובר בסילוק חוב, הוני, מכיוון שנתנה לו כביכול תמורה – חלקה ברכוש המשותף/חברה) התחמקות מאנונה, הגדרה כהלוואה,פס"ד שטרן (הסכם גירושין לפיו לכל ימי חייה ישתלם לה סכום. העליון פשוט בודה ראיות: הולך לאיזו טיוטה שנקבע בה סכום, ומתייחס אליו כסכום קצוב וממציא לה תוחלת חיים כדי להראות התאמה בין הסכום לתשלום, ולחשב את רכיב ההון והריבית) בידוי ראיות,פס"ד שוקן (אופציה של נהני העיזבון לתת למאהבת או 10M או תשלום קצוב (האופציה שנבחרה); ביהמ"ש קרא לזה בטעות הכנסה מירושה שהיא פטורה, אולם אין חיה כזו וברור שזו אנונה).המצאת כללים משפטיים.
  2. פס"ד בודנהיימר (במסגרת גירושין, הבעל מסכים לאישה לתת לה סכום במזומן, ואת יתרתו בתשלומים לכל חייה. בית המשפט פסק שמדובר בסילוק חוב, הוני, מכיוון שנתנה לו כביכול תמורה – חלקה ברכוש המשותף/חברה) התחמקות מאנונה, הגדרה כהלוואה,
  3. פס"ד שטרן (הסכם גירושין לפיו לכל ימי חייה ישתלם לה סכום. העליון פשוט בודה ראיות: הולך לאיזו טיוטה שנקבע בה סכום, ומתייחס אליו כסכום קצוב וממציא לה תוחלת חיים כדי להראות התאמה בין הסכום לתשלום, ולחשב את רכיב ההון והריבית) בידוי ראיות,
  4. פס"ד שוקן (אופציה של נהני העיזבון לתת למאהבת או 10M או תשלום קצוב (האופציה שנבחרה); ביהמ"ש קרא לזה בטעות הכנסה מירושה שהיא פטורה, אולם אין חיה כזו וברור שזו אנונה).המצאת כללים משפטיים.

פתרונות לגבי מיסוי מיותר של מרכיב הקרן באנונה

  1. יורן- לקרוא את הסעיף כממסה הכנסה (הרישא של סעיף 2 בכלל) מאנונה והכנסה היא רק מהריבית ולא מהקרן. עדיין נותרת הבעיה של עיתוי המיסוי: מדי חודש או בסוף (בסוף יוצר בעיות של דחיית מס; בהתחלה בעייתי עקב אפשרות של תוחלת חיים נמוכה במיוחד)
  2. פטור חלקי ממיסוי קצבה – ס' 9א- פטור של 35% מקצבה מזכה (סוציאלי- אצל מי שחסך שנים רבות מרכיב הריבית גבוה יותר ולכן בסיס המס שלו אמור להיות גדול יותר). אפשרות פרשנית להכניס את האנונה לתוך ס' 9ב ובכך לפטור חלק מהקרן ממס.
  1. ס' 9(23)- עיזבון בחיים. מנגנון שמאפשר מתן תרומה של כספך למוסד ציבור, תמורת כך שיתמוך בך או במי שתרצה למשך כל חייו. מיסוי כזה יעשה רק על 50% מהסכום (40% כשאתה בן 60, 30% כשבן 70 עד ש-12312% כשאתה בן מיליון).
משלמים אנונה? בידקו זכאותכם להחזר מס הכנסה עכשיו בחינם!
Select an Image
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו