בית >> בלוג >> מבוא למיסים: מידע חשוב...

מבוא למיסים – מה כל הסיפור הזה של המיסים

כמה הסברים על מיסים

מה זה "מס"?

זו אולי נראית שאלה טריוויאלית, אך היא למעשה כוללת מאחוריה עולם שלם של התעסקות ומגוון.
 אז כמי שמתעסקים במיסים, מה זה "מס" ?

ישנם שלושה מושגים עיקריים שמשמשים אותנו להבין; מחיר, אגרה, מס:

מחיר – תשלום שיש כנגדו תמורה ישירה ושוות ערך. כלומר קיים משהו ספציפי שעבורו אנחנו משלמים ובהתאם לערך שלו, למשל שיחות טלפון, אנחנו משלמים עבור השיחה שהתבצעה ואת ערך אורך השיחה.
אגרה – תשלום חובה שיש כנגדו תמורה ישירה אבל לא שוות ערך, משלמים אגרה עבור משהו ספציפי  אבל ללא קשר ישיר לערך שלו, למשל: אגרת רישוי לרכב – ללא קשר להנאה מהשימוש ברכב, זמן השימוש וכו'.
מס – תשלום חובה שאין כנגדו תמורה ישירה ולכן הוא אינו שווה ערך, למשל במקרה של מס הכנסה.

מדוע אם כן קיים מס? מהן מטרותיו?

בגדול ישנן 3 מטרות קלאסיות
1. פיסקאלית (מימון פעילות) – המדינה גובה מיסים על מנת לממן את פעילותה (תקציבה).
2. חברתית (הקצאה שוויונית) – הקצאה שוויונית יותר של המקורות במשק, כלומר גובים מיסים ממי שמרוויחים ומשתמשים בכסף זה על מנת לתת שירותים לכולם ולמתן סובסידיות.
3.כלכלית (הכוונת פעילות) – דיני המס משמשמים לצורך הכוונת הפעילות הכלכלית במשק, כלומר עידוד פעילויות כלכליות רצויות ודיכוי פעילויות כלכליות לא רצויות, נניח עידוד ע"י שיעורי מס מופחתים באזורי "פיתוח".
 
  • בסיס המס:
קיימים הרבה סוגי מיסים : הכנסה,מס ערך מוסף,  רכוש (בוטל), מכס, מס רכישה, מס שבח מקרקעין, בולים  (בוטל כמעט לחלוטין), מכירה וכו'. ההבדל בין כל סוגי ה"מיסים" הללו הוא בסיס המס – "האירוע או העסקה שעליה מוטל המס " .
  1. על מה מוטל המס?מס הכנסה – מוטל על רווח, כאשר הרווח נקרא : "הכנסה חייבת".מע"מ – מוטל על מחזור (הערך המוסף למחזור).מס רכוש – מוטל על עצם האחזקה של הרכוש.מכס – מוטל על קניות מייבוא.רכישה – משולם על רכישת נדל"ן.שבח – מוטל על הרווח ממכירת מקרקעין.
  2. מס הכנסה – מוטל על רווח, כאשר הרווח נקרא : "הכנסה חייבת".
  3. מע"מ – מוטל על מחזור (הערך המוסף למחזור).
  4. מס רכוש – מוטל על עצם האחזקה של הרכוש.
  5. מכס – מוטל על קניות מייבוא.
  6. רכישה – משולם על רכישת נדל"ן.
  7. שבח – מוטל על הרווח ממכירת מקרקעין.
  • גובה גביית המס:
סה"כ המס שהשלטון גובה הוא מכפלה של  בסיס המס * שיעורי המס
ככל שבסיס המס יהיה רחב יותר, יותר עסקאות יכנסו לגביית המס (וכך יהיה ניתן להוריד את שיעור המס ועדיין לזכות באותם התקבולים הנומינאליים). זה למעשה מה שעומד מאחורי הרפורמות במס (החל מה  1.1.03) אשר במסגרתה ובמסגרת אלו שבאו אחריה, הוגדל בסיס המס (בוטלו פטורים על ני"ע בבורסה, על הכנסות תושבי ישראל בעולם וכו') ובמקביל ירדו שיעורי המס.
מי חייב בהגשה? אנחנו עוסקים בהחזרי מס לשכירים (אנשים שאינם חייבים בהגשת דו"ח) אולם נדבר מעט על עצמאי.
מיהו עצמאי? מי שהוא בעל אישיות משפטית אך אינו בשר ודם (חברה, עמותה, שותפות וכו') או אדם שנרשם במשרדי מס הכנסה ומע"מ כעוסק מורשה או עוסק פטור.
עם זאת, רבים נוטים לחשוב ששכירים פטורים. זה נכון, אבל החוק עובד הפוך- הוא מטיל חובה על כלל האזרחים להגיש ואז פוטר אותם.
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו