בית >> בלוג >> זיכוי ממס בחיפוש נפט: ...

זיכוי ממס בחיפוש נפט

מלא חברים שלי שאלו אותי לא פעם -תגיד כשזה מגיע למיסים וקבלת החזרי מס אני קצת מתבלבל, מה הקטע עם הסעיף "ניכוי בגין יחידות השתתפות בשותפות לחיפוש נפט"?
מעבר לכך היא שהאמת שזהו נושא שלרוב רק מי שממש מתעסק בתחום מכיר, מה שלא ברור לגביו זה:
(א) מהו הניכוי? האם רק מצב של הפסד או גם במצב של ירידת ערך זמנית?
(ב) מדוע דווקא חיפוש נפט הוא תחום שזכאי להטבות מס? תשובה לא מרוויח מספיק? ששינסקי לא עצר את זה?
ומה בדיוק הקשר בין שותפויות הנפט להחזר מס אישי לשכיר?!? ( השאלה מתעוררת כי הסעיף הזה מופיע בשדה 116 ו-117 לדו"חות השנתיים, טופס 135 וטופס 1301).

אז בואו נעשה סדר בעניין:

נייר ערך שמזכה את המחזיק ברווחים

יחידת השתתפות היא נייר ערך שמזכה את המחזיק בו ברווחים של שותפות מוגבלת, אך אינו מאפשר לו להשפיע על ניהולה. זה די דומה למניה בחברה רגילה.
ההבדל הוא שבתחום חיפושי הנפט והגז, הישות המשפטית לרוב היא שותפות המורכבת משותפים שרובם המכריע חברות.
אבל זה עדיין לא מבאר מדוע החזקה ביחידות ההשתתפות הללו טומנת בחובה הטבת מס (שתתבטא עבור המחזיק ביחידת ההשתתפות, בהגדלת החזר המס).
מדובר בהטבת מס הכנסה ישנה מהימים שבהם הגז לא זרם לחופי אשדוד והממשלה (ומן הסתם משרד האוצר ורשות המיסים) שאפו להיטיב, גם על דרך של הטבות והחזרי מס, עם מחפשי הנפט האמיצים…
הטבות אלו נקבעו בתקנות מס הכנסה (ניכויים מהכנסת בעלי זכויות נפט), התשט"ז-1956. כפי שניתן לראות מדובר בתקנות מס מיושנות שאינן מתאימות לזמננו אולם המצב נשאר על כנו.
אולם לא רק אי תיקון החקיקה מימי מבצע קדש יוצר עיוות מס הכנסה שמייצר החזר מס למי שגם כך נהנה ממשאבים טבעיים של המדינה. המחוקק הגדיל את ההטבה "לא מזמן" במונחי מס הכנסה וחוקק את תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט), התשמ"ט-1988.
תקנות אלו עיגנו את הפטור. ובכך יצרו אנומליה לפיה מי שמחזיק יחידות השתתפות ביום האחרון של השנה (כלומר ביום האחרון של חודש דצמבר) זכאי לנכות (לדרוש כהוצאה) מהכנסותיו האחרות, את ההפסדים וההוצאות של השותפות בדו"ח המס האישי (כאמור טופס 135 או 1301 לפי העניין אך בכל מקרה מספר הקוד (השדה) הוא 116 או 117) בהתאם לחלקו היחסי בשותפות, אך לא יותר מהסכום שהושקע על-ידו.
זאת בניגוד לנייר ערך כמו מניה או אג"ח אשר לצרכי מס ניתן לדרוש את ההוצאה רק עם המכירה בפועל של הנייר.
זוהי הטבה ופתח נרחב לתכנוני מס של המחזיק ביחידות ההשתתפות. יש לתקן את החוק כך שגם מחפשי נפט ימוסו כראוי. ממילא את הסיכון שלהם הם לוקחים כנגד סיכויי הצלחה קטנים אך במקרה של הצלחה הרווח הוא גדול ואין סיבה לתת הטבת מס נוספת.
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו