מאת אסף כהן - מנכ"ל פינאפ
ניהול כלכלת המשפחה – כן, זה באמת ניהול
"האם נצטרך לעשות את זה כל הזמן?" זו השאלה ששואל כמעט כל לקוח חדש המתחיל איתי תהליך כלכלי. התשובה הקצרה שלי היא: "האם אתם דואגים כל הזמן שיהיה אוכל בבית? האם אתם דואגים כל הזמן לניקיון הבית? אז כמו שהתשובה לשאלות אלו היא "כן", אז כך גם התשובה לשאלה שאלתם זה עתה". כמובן שאז הם מסתכלים עלי במבט קצת מיוסר, ואני פוצחת ב"נאום" הבא:
לא בכדי תחום העיסוק שלי נקרא "ניהול כלכלת המשפחה". לכל מילה בשם הזה יש משמעות.
למה "ניהול"?
בדיוק כפי שניהול עסק הינו תהליך המתבצע כל הזמן ולא רק "פעם ב", כך גם הטיפול בכלכלת המשפחה. זה ממש לא פרויקט חד-פעמי. גם אחרי שמסיימים את התהליך איתי, יש להמשיך אותו עצמאית. אחרת, ממש כמו עסק אשר בעליו לא יתעסק בניהולו כל הזמן, גם כלכלת המשפחה שלך עלולה לקרוס. הניהול כולל ניתוח מצבים, נתונים, אפשרויות, לקיחת החלטות, קביעת יעדים ברורים מבוססי מידע, קביעת לו"ז להגעה ליעדים ולביצוע משימות בדרך, ביצוע המשימות עצמן ומעקב על סיומן, התפשרויות וביצוע שינויים (לעיתים לא פשוטים, כמו בעסק) כולל שינויים ב– state of mind, בגישה לדברים מסוימים. וכמו בניהול עסק, נדרשת רתימה וחלוקת תחומי אחריות לשותפים (בן/בת הזוג, ילדים, לעיתים גם הורים).
וכמו בעסק, ניהול כלכלת המשפחה צריך להתבצע לא רק כדי לצאת ממשברים, אלא כדי להימנע מהם וגם כדי לשמר ולשפר את מה שיש. כלומר, מדובר בהתעסקות הכרחית לכל משפחה, גם אלו הנחשבות מבוססות.
מה כלול בעצם ב"כלכלת המשפחה"?
אז החלטתם שאתם רוצים להתחיל לנהל את כלכלת משפחתכם? נהדר! בואו נפרוט מה בדיוק תצטרכו לנהל. כל התחומים שאפרט נושקים זה לזה, כאשר באמצע נמצא ניהול ההוצאות וההכנסות. במילים אחרות – ניהול תקציב. זהו עמוד השדרה של ניהול כלכלת המשפחה. יצירת וניהול תקציב הינו עולם ומלואו, מדובר בתהליך שיש ללמוד כיצד לבצעו נכון ובקלות (פעם זה היה די פשוט, בחיינו המודרניים לצערי זה לא כך), והוא טומן בחובו התעסקות עם בירורים וניהול מו"מ מול ספקים שונים (כולל הבנק!), ובסופו של דבר גם החלטות ושינויים בהתנהלות הצרכנית לאחת שהיא חכמה יותר. ניהול תקציב כולל גם טיפול במיצוי זכויות שאולי מגיעות לכם (לדוג' החזר מס גם אם הנך שכיר/ה), וקבלת החלטות בנוגע להכנסות.
במילים "היערכות לסיכונים" הכוונה בעיקר לבחינת פוליסות ה"ביטוח" השונות, הפעילות כמו גם הישנות, והבנה האם הן מתאימות לכם למצבים שונים אשר עלולים לקרות (מפנסיה עד חס וחלילה מוות, אובדן כושר עבודה ומצב סיעודי). זה כולל את קרנות ההשתלמות, קופות הגמל, ביטוחי החיים, הבריאות, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וכו'.
"מימוש יעדים" מתייחס לתכנית להגשמת החלומות שלכם, שרובם כרוכים בהשקעה כספית בדרך כלל (לימודים, קניית בית אחר, עזרה לילדים, חופשות, בר/בת מצווה וכו').
"דיור" מתייחס לטיפול באחת ההוצאות הגדולות ביותר בתקציב וגם לאחד הנכסים החשובים של כל משפחה. לבעלי משכנתא – בחינה תקופתית על מנת לבדוק אם שווה למחזרה; ובכלל, בחינה האם הדיור הנוכחי מתאים לצרכים ולתמהיל ההוצאות וההכנסות או שרצוי לבצע שינויים אשר עשויים לשפר את המצב הכלכלי.
לכל אלו מתחבר גם התחום של ניהול השקעות, שעשוי להיות אלמנט חשוב בניהול כל אחד מהתחומים האחרים.
כבר יש לכם חשק להתחיל לנהל את כלכלת המשפחה שלכם? מצוין, אתם מוזמנים להתחיל לעקוב אחרי הטור שלי בו אתן כלים מעשיים לניהול כלכלת משפחה.
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.