בית >> בלוג >> למה נשים משלמות פחות מס

למה נשים משלמות פחות מס?

למה יש פערים בשכר בין נשים וגברים?

הפערים בין נשים לגברים בשכר גבוהים מאוד וקשה לדעת מה סיבתן האמיתית. האם מדובר נטו באפליה בשכר או בתפקיד או בקידום על רקע מין? אולי דווקא מדובר במבנה החברה שבה לרוב הנשים הן אלו שאחראיות על גידול הילדים ועבודות הבית ולכן עובדות בעבודות שדורשות פחות שעות והשקעה?
פעמים רבות נשים יחששו לבקש העלאה בשכר (הסיבה לכך לא ברורה אך פסיכולוגים טוענים שמדובר בחינוך חברתי השונה שנשים זוכות לו לעומת גברים), כתוצאה מכך ישתכרו פחות משווי ערכן הגבריים. אחת ההשערות היא שאישה מעדיפה לעבוד במקום קבוע מפני שיותר קשה לאשה למצוא עבודה חדשה כשהיא בשנים שבהן היא יולדת ילדים ויוצאת לחופשות לידה, לכן היא גם לא תתווכח על השכר וגם לא תעשה את קפיצת השכר שלרוב מלווה החלפה של מקום עבודה.
הסבר אפשרי שני הוא הבחירות המקצועיות של נשים, שנוטות לבחור במקצועות מתגמלים פחות. 
ישנם הרבה הסברים שונים אפשריים לסיבה שבעקבותיה נשים משתכרות פחות מגברים ובגלל המון גורמים מתערבים (השכלה, מוצא וכו') והבעיה בהחלטה של ניתוח נתונים – מה המשקל שיש לשים על אלמנט הבחירה (בחירה במקצוע בו משתכרים פחות, כמות קטנה יותר של שעות וכו') מדובר בנושא מורכב ושנוי במחלוקת. האם הבחירה במקצוע בו משתכרים פחות או בעבודה של פחות שעות היא חופשית? או שמא מדובר בהפללה חברתית? האם נכון לשנות אותה ולעודד נשים לבחור במקצועות שמכניסים יותר ולעבוד שעות נוספות, או שמא דווקא אז מדובר בפגיעה במצבן של הנשים שצריכות לעבור את כל ההריון?
אלו שאלות כבדות משקל וקשות מאוד, ישנם מחקרים רבים וסותרים בנושא ולא ברור איך נכון באמת לקדם את הנשים בחברה. דבר אחד כן ברור לכל, גברים ונשים לא מרוויחים שכר שווה בשנת 2017.

כיצד המדינה מתמודדת עם חוסר השוויון הזה שבין גברים לנשים?

פתרון ארוך טווח הוא מורכב וצריך לכלול שינוי בתפישת החברה את מעמד האישה מהשלבים הראשונים ביותר של החינוך. פרוייקט בסדר גודל כזה הוא מורכב ולכן המדינה פונה למחוזות עליהם יש לה שליטה פשוטה ויכולים לשפר את מצב הנשים, באופן נקודתי, כמו פלסטר.
דרך אחת היא באמצעות העדפה מתקנת (במינויים ממשלתיים למשל, במידה שלאישה וגבר יש נתונים שווים עבור התפקיד, על הוועדה להעדיף את האישה על פני הגבר כהעדפה מתקנת). המדינה משתדלת להימנע מהעדפה מתקנת על בסיס מכסות (כזו שדורשת שבתפקיד מסוים תהיה כמות מסויימת של נשים, גם אם גברים אחרים מוכשרים מהן) כיוון שגישה זו שנויה במחלוקת ולא זוכה לתמיכה חברתית. במקום, נוקטים בהעדפה מתקנת מעודנת יותר, כמו העדפה של אישה במצב של "תיקו".
דרך נוספת בה מנסה המדינה להקל על נשים, היא על ידי הקלות במיסוי דרך מענק נקודות זיכוי רבות יותר לנשים (ובפרט לאמהות).
נקודת זיכוי ב- 2017 שווה 218 ש"ח לחודש ו- 2,616 ש"ח לשנה, חישבנו על כמה כסף מדובר עבור אמהות ואבות עם שלושה ילדים.

נקודות זיכוי עבור נשים ואמהות

רוב נקודות הזיכוי עבור הילדים ניתנות לאם, זאת פרט למצב של אב חד הורי, כלומר שהילדים בחזקתו של האב בלבד. כאשר ההורים נשואים, נקודות הזיכוי המפורטות עד גיל 18 ניתנות לאם ונקודות הזיכוי המפורטת עד גיל 4 ניתנות לאב. במצב של גירושים, הנקודות עבור הילדים עד גיל 18 ניתנות להורה שהילד בחזקתו (לרוב מדובר באישה) ונקודות הזיכוי עד גיל 4 ניתנות להורה שהילדים אינם בחזקתו (לרוב מדובר בגבר).
במקרה של זוגות חד-מיניים, את נקודות הזיכוי עד גיל 18 יקבל בן\בת הזוג שמקבל\ת את קצבת הילדים.
אמא זכאית ל:
א.   לחצי נקודת זיכוי – בשנת הלידה
ב.   ל-2 נקודות זיכוי –  בשנה שלאחר הלידה ועד למלוא 5 שנים לילדה.
ג.    לנקודת זיכוי אחת – מגיל 6 ועד למלוא 17 שנים לילדה.
ד.   לחצי נקודת זיכוי – בשנה בה ימלאו לילד 18 שנים.
כלומר 22 נקודות זיכוי לאורך השנים עבור ילד אחד.
אמא שגידלה 3 ילדים תקבל 66 נקודות זיכוי.
מה שיסתכם בסכום של 172,656 ש״ח סה״כ.
הנקודות האלו ניתנות בנוסף לחצי נקודה קבועה בשנה שניתנת לכל אישה עובדת.
שמסתכמות בכ-23,544 ב-18 שנים.
סך הכל, לאורך 18 שנות גידול של שלושה ילדים תקבל האם 196,200 ש"ח מנקודות זיכוי במס.
כל תושב ישראל זכאי ל2.25 נקודות זיכוי
105,948 ב-18 שנה
סך הכל, עבור 18 שנים, אם ישראלית ל-3 תקבל: 105,948 + 196,200= 302,148 ש"ח.

נקודות זיכוי עבור אבות

החל משנת 2012 גם גברים מקבלים נקודות זיכוי במס עבור ילדים, אך הזיכוי במס עבור גברים נמוך משמעותית מזה לו זוכות הנשים.
נקודות זיכוי עד גיל 4 – לאב או להורה שהילד אינו בחזקתו
  1. בשנת המס שבה נולד הילד תינתן נקודת זיכוי אחת.
  2. בשנתיים הבאות תינתנה 2 נקודות זיכוי בכל שנה.
  3. בשנה הרביעית (שבה ימלאו לילד 3 שנים) תינתן נקודת זיכוי אחת
6 נקודות זיכוי עבור שלושה ילדים, סה"כ: 18 נקודות זיכוי.
47,088 עבור שלושה ילדים לאורך השנים
כל תושב ישראל זכאי ל2.25 נקודות זיכוי
105,948 ש"ח
באותן 18 השנים בהן זוגתו מקבלת 341,388 כזיכוי מס, זוכה הגבר ל:
105,948+47088=153036 ש"ח בלבד,כמחצית הסכום אותו קיבלה זוגתו.
Select an Image
שווי נקודת זיכוי משתנה מידי שנה וחוקי המס מתעדכנים מידי פעם, כך שחישוב זה הוא בגדר הערכה בלבד.
עם זאת, עבור זוג הורים שמגדל שלושה ילדים ביחד, האישה, אם עבדה באופן רצוף בכל שנות ילדיה והשתכרה מספיק על מנת לשלם מדרגת מס כזו שתאפשר לה לנצל את מלוא הטבת המס, יכולה לקבל 153,036 ש"ח יותר לאורך השנים. אז נכון, לא מדובר בפתרון גלובלי לאפליה, עם זאת, מדובר בלא מעט כסף.

מי נהנה מהטבת המס?

כאמור, נקודת הזיכוי חוסכת את תשלום המס אבל לא תשפיע על מי שהמשכורת שלו נמוכה מספיק בשביל לא לשלם מס בכלל. לכן, הטבה זו אינה מטיבה עם הנשים החלשות ביותר שכלל לא מגיעות למדרגות המס הרלוונטיות. עם זאת, הרבה נשים זכאיות היום למס הכנסה שלילי שמטרתו לעודד תעסוקה. בדיקת זכאות להחזר מס הכנסה שלילי
מס הכנסה שלילי יכול לנוע בין 30 ל-495 ש"ח בחודש כתלות בהכנסה החודשית (ופרמטרים נוספים שניתן לקרוא עליהם כאן: החזרי מס שלילי )
שכירים הרבה פעמים לא מקבלים את מלוא זכויות המס שלהם בחישוב הראשוני במשכורת (לקריאה נוספת: החזרי מס לשכירים – כל התורה ), ככל שזכויות המס שלך רבות יותר כתוצאה מזכאות לנקודות זיכוי, כך גם גדל הסיכוי לחוסר מימוש של זכויות המס ותשלום מס בעודף לאורך השנה. לכן לכל שכיר ולנשים ואמהות בפרט מומלץ לבדוק את הזכאות להחזר מס ממס הכנסה: לבדיקה חינם לחצי כאן.
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו