בית >> בלוג >> לדאוג לילדים זו לא רק ...

לדאוג לילדים זו לא רק מצווה אלא גם הוצאה מוכרת

הורים לילדים – כנראה שמגיע לכם החזר מס

מכירים את המשפט האלמותי מכמעט כל סרט אמריקאי על אי שוויון: "אתה בר מזל ההורים שלך חסכו לך דמי לימוד לקולג'".
הסיבה שהאמריקאים חוסכים בטירוף לטובת הלימודים של ילדיהם אינה בהכרח קשורה לרצון של הילד ללכת לבית ספר יקר או לא. היא קשורה לעובדה הפשוטה שההפקדה כזו מוכרת ע"י רשות המיסים האמריקאית לצורך מס ושהרווחים בה פטורים (מי שמתעניין יכול לעיין בתוכנית 529 של Government Accountability Office) .
ומה בישראל?
רוב רו"ח יודעים לצטט כי הפקדות לביטוח חיים על ידי שכיר מוכרות כהוצאה במס הכנסה בהתאם לסעיפים השונים והרלוונטיים בתקנות. כמובן, שכירים רבים במשק מפקידים כיום באופן קבוע סכומים משמעותיים לחיסכון, פנסיה וביטוח אך עקב חוסר מודעות להחזרי מס בנושא, הרבה מהטבות אלו לא מנוצלות בפועל. הדוגמא הבולטת ביותר היא ביטוח חיים שיש בו גם רכיב חיסכון לילדים.
נסביר בצורה קצת מסורבלת אבל אחת ולתמיד- בכל הפקדה שאנחנו עושים (לפנסיה או לביטוח חיים) יש שני רכיבים:
רכיב חיסכון- הקופה או חברת הביטוח משמשת רק כמנהלת הכסף ומשקיעה אותו עד שנמשוך אותו בגיל 67. אבל הכסף הוא של המפקיד ורק "מושאל" לחברת הביטוח לשם ניהולו.
רכיב ריסק- זה הרכיב שאמור לשפות אותנו במקרה שבו קורה מקרה ביטוח. זה דומה לביטוח רכב, אנחנו משלמים פרמיה חודשית בכל חודש, אבל בסוף שנה אנחנו לא נשארים עם חיסכון צבור, אלא צריכים לקנות ביטוח מחדש.
מבחינה חשבונאית רכיב החיסכון הוא השקעה ואילו רכיב הריסק הוא הוצאה.
פקודת מס הכנסה מתייחסת בצורה שונה לרכיבים אלו: על 100 ש"ח ששילמנו לריסק נקבל זיכוי של 25% ואילו על הפקדה לרכיב החיסכון 35%.
עד כאן אין חידוש גדול, ורוב השכירים מפקידים את הכסף דרך המעביד.
אבל
קריאה מדוקדקת של סעיף 45 מעלה הזדמנות נוספת. גם ההפקדות לריסק וחיסכון של בן הזוג ושל ילדים מעל גיל 18 מותרות. כלומר, אם שכיר רוצה לחסוך לילדיו בחברת ביטוח, נניח לצרכי השכלה גבוהה, הוא יכול לעשות ולקבל החזר מס (כמובן שצריך לדאוג להגיש את ההחזר דרך finupp). אולם 99% מהשכירים מפקידים רק לביטוח חיים של הילד, ולא חוסכים עבורו.
כלומר ההטבה של רכיב החיסכון לא מנוצלת כמעט בכלל. וזאת למרות שהדבר שבשבילו רוב השכירים עובדים הוא עתיד הילדים! אז למה לא לחסוך עבורם וגם לקבל הטבת מס? רוב השכירים ששאלנו אותם אמרו שעקב אכילס של ההטבה היא שמדובר רק בילדים שכבר מלאו להם 18. אולם בישראל של 2015 ילד יוצא לעצמאות כלכלית רק בגיל 25-27 ולכן יש פה כמעט 10 שנות חיסכון מוכר במס שהילד יוכל להשתמש בהם למגוון צרכים.
אז מה מומלץ לעשות?
אם בן זוג אחד מגיע לתקרה (כלומר מנצל את סך ההפקדה המותרת דרך תלוש השכר), ואילו בן הזוג השני עובד במקום שלא מפריש לפנסיה על כל השכר, כדאי לייחס את החיסכון של הילדים אל בן הזוג השני ובכך לחסוך מאות שקלים בשנה.

תכל׳ס: פשוט תכנסו ל-finupp ותבחנו האם הפקדות כאלו יביאו לחיסכון מס!

המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו