בית >> בלוג >> חוב למס הכנסה - במקום ...

חוב למס הכנסה -במקום החזר מס ממס הכנסה. כל מה שאתם צריכים לדעת

כלומר, מה שצריך לעשות בשביל לוודא שאין לך חוב למס הכנסה זה לבדוק את שש השנים האחרונות (שקודמות לשנה הנוכחית), כך תגלה אם אתה זכאי להחזר מס ותוכל לוודא שאין לך חובות.
בכל אופן, אם במהלך שנה מסוימת עבדת אצל מעסיק אחד בלבד (גם אם רק חלק מהשנה) ולא היו לך הכנסות נוספות מלבד השכר, מאוד לא סביר שיהיה לך חוב למס הכנסה.
חוב למס הכנסה הוא מצב יחסית נדיר בו נוכה מהכנסותיו של השכיר פחות מס מהנדרש. מס הכנסה חייב מיליארדי שקלים לשכירים בעוד שחובות של שכירים למס הכנסה מסתכמות במיליוני שקלים בודדים בלבד.

מי אחראי לשלם למס הכנסה וכמה?

המס אותו צריך השכיר לשלם מחושב ברמה השנתית על פי פקודת מס הכנסה בהתאם להכנסותיו ולהטבות המס המגיעות לו (לפרטים נוספים: מדרגות מס לשכירנקודות זיכוי). האחראי על ניכוי המס מהשכר הוא המעסיק ולא השכיר עצמו. כך, בכל חודש, מערכת השכר מחשבת את המס שצריך השכיר לשלם באותו החודש ולפי חישוב זה מנכה משכרו של העובד את המס.
המצב דומה גם בהכנסות של שכיר מביטוח לאומי (דמי אבטלה, לידה וכו׳), שאז ביטוח לאומי מנכה מס הכנסה על פי ההערכה שלו למדרגת המס של השכיר בשנה זו, והכנסות מניירות ערך  שבמקרה זה הבנק או חברת הברוקראז׳ מנכות את המס בהתאם למדרגות המס הקבועות בחוק.
.(כשמדובר על הכנסות נוספות כגון שכר דירה, השכיר הוא האחראי על תשלום מס ההכנסה (לפרטים נוספים: מס על הכנסות משכ״ד

איך נוצר מצב של חוב למס הכנסה?

לרוב, הטעויות בניכוי מס הכנסה פועלות לרעתו של השכיר (באופן ראשוני ולפני ביצוע החזר מס). המערכות השונות יעדיפו לנכות עודף של מס מאשר מעט מדי.
נסתכל על דוגמה: שכירה עבדה מינואר עד יוני ואז התפטרה וטסה לטייל בעולם במשך חצי שנה. מערכת השכר חישבה את ניכוי המס שלה כאילו עבדה שלמה בשכר זה (ניכתה לה בכל חודש כאילו המשכורת השנתית שלה תהיה פי 12 מהחודשית). אבל, מכיוון שההכנסה השנתית של העובדת הייתה מחצית מהצפוי, מדרגת המס שלפיה הייתה צריכה לשלם הייתה נמוכה (אולי אפילו כלל לא הייתה צריכה לשלם מס). במצב זה העובדת נפגעה ושילמה עודף מס, כדי לקבל את המס בחזרה היא תצטרך להגיש בקשה להחזר מס.
עם זאת, בניכויים של מס הכנסה ישנם מקרים בהם נוכה לשכיר פחות מס מהנדרש. הדבר נגרם בין היתר מטעויות של המעסיקים, של ביטוח לאומי או מדיווח לא נכון של השכיר עצמו.

נסתכל על שתי דוגמאות למצבים שגוררים חוב:

שכיר עבד בשתי עבודות במקביל אבל לא הודיע לפחות לאחד מהמעסיקים על כך שהוא עובד בעבודה נוספת. במצב זה, מערכת השכר אצל כל אחד מהמעסיקים תנצל את נקודות הזיכוי של העובד במלואן ולא תתחשב במלוא ההכנסות של העובד. בגלל הסכום המתקבל מצירוף שתי המשכורות, מדרגת המס בפועל גבוהה יותר מזו לפיה חושב ניכוי המס על ידי מערכות השכר. כלומר, השכיר שילם מעט מדי מס משתי סיבות: התחשבות כפולה בנקודות הזיכוי והתחשבות בשכר נמוך מדי בחישוב מדרגת המס. במצב זה, השכיר הוא זה שגרם לטעות והתוצאה היא ששילם פחות מס בשנה זו.מביטוח לאומי ניכו לשכיר פחות מס מהנדרש. החישוב של ביטוח לאומי עלול להיות פחות מדויק מאשר של המעסיקים (ממגוון של סיבות) ולכן בכל שנה שבה לשכיר הייתה הכנסה מביטוח לאומי, יש סיכוי (קטן) לחוב למס הכנסה.
חוב יכול להווצר גם אם היו לשכיר הכנסות נוספות שבהן אין גוף שאחראי לבצע את ניכוי המס, למשל הכנסות משכר דירה, זכייה בפרס או בהגרלה ועוד.

איך ניתן לדעת אם אני חייב/ת כסף למס הכנסה?

בדיקת חוב למס הכנסה היא בדיקה הזהה לבדיקת ההחזר ממס הכנסה. בדיקה זו מתייחסת לכלל ההכנסות שהיו לשכיר, להטבות המס המגיעות לו ולמס ששולם בשנה זו. במידה והסכום אותו השכיר היה צריך לשלם נמוך מזה ששילם בפועל – קיימת זכאות לקבלת החזר מס. אבל, אם הסכום אותו השכיר היה צריך לשלם גבוה מששילם בפועל – קיים חוב למס הכנסה.
כלומר, מה שצריך לעשות בשביל לוודא שאין לך חוב למס הכנסה זה לבדוק את שש השנים האחרונות (שקודמות לשנה הנוכחית), כך תגלה אם אתה זכאי להחזר ותוכל לוודא שאין לך חובות.
בכל אופן, אם במהלך שנה מסוימת עבדת אצל מעסיק אחד בלבד (גם אם רק חלק מהשנה) ולא היו לך הכנסות נוספות מלבד השכר, מאוד לא סביר שיהיה לך חוב למס הכנסה. הסיבה לכך היא שמערכת השכר של המעסיק היא מאוד מדויקת אם לא היו הכנסות נוספות ובדרך כלל יכולה רק ליצור .מצב בו שילמת יותר מדי מס ולא מעט מדי

אם עשיתי תיאום מס האם בכלל יכול להיות לי חוב או החזר?

 כן, הצורך בתיאום מס וגם הביצוע עצמו של התיאום גורר גביית מס בצורה שאינה סטנדרטית ועל כן בהרבה מהמקרים הללו יש זכאות להחזר או חוב.למידע נוסף: תיאום מס.

מה קורה אם יש לי חוב למס הכנסה?

בהרבה מהמקרים, מס הכנסה לא דורשים את תשלום החוב מיוזמתם. לחוב, כמו להחזר מס, קיימת התיישנות של 6 שנים ולכן אם השנה היא שנת 2016, מס הכנסה כבר לא יכול לדרוש תשלום של חוב משנת 2009 או השנים שלפניה. עם זאת, כדאי לדעת שכמו ההחזר, גם החוב צובר ריבית והצמדה ולכן גדל עם השנים.כאשר מגישים בקשה להחזר ממס הכנסה, ייתכן שהפקיד שבודק את הבקשה יחליט ״להגדיל ראש״ ולבדוק גם את שאר השנים של מבקש ההחזר. אם יימצא שקיים חוב, מס הכנסה ישלח בקשה לתשלום החוב.לכן, תמיד מומלץ בטרם ההגשה למס הכנסה להשלים את הבדיקה לכל 6 השנים. אם יש לכם בן/בת זוג אז כדאי גם לבדוק את כל 6 השנים הרלוונטיות גם עבורו/ה.

האם יכול להיות שקיבלתי דרישה לתשלום חוב למרות שבכלל מגיע לי החזר?

כן!
לעיתים קורה שמס הכנסה לא התחשבו בחלק מנקודות הזיכוי או הטבות המס שמגיעות לשכיר ולכן בחישוב שביצעו יצא שהשכיר חייב כסף למס הכנסה למרות שהמקרה הפוך.למשל ע׳, שכיר שהשתחרר מצה״ל בשנת 2009. בעבודה שעבד בשנת 2010 לא התחשבו בנקודת הזיכוי שהגיע לו בגין היותו חייל משוחרר, לכן כאשר ע׳ הגיש למס הכנסה את הבקשה להחזר, הוא קיבל על שנת 2010 חוב בגובה מאות שקלים. לאחר פניה נוספת לפקיד השומה תוקנה הטעות ובמקום החוב קיבל החזר בגובה אלפי שקלים.אם קיבלתם דרישה לתשלום חוב, לא להלחץ. שילחו לנו את המכתב שקיבלתם ממס הכנסה ונוכל לסייע לכם לקבל את מה שמגיע לכם.

תשלום חובות למס הכנסה

ביררתם את הנושא ובקשת תשלום החוב ממס הכנסה היא מוצדקת? אם כך אז אין סיבה להתעכב, יש להעביר תשלום למס הכנסה.
חוב למס הכנסה? בידקו זכאות להחזר מס הכנסה כשכירים, ללא התחייבות ובצורה אנונימית
Select an Image
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו