בית >> בלוג >> החזר מס לנכים - החזרי ...

החזרי מס לנכים

חשוב לדעת שנכות רפואית עשויה לזכות את בעליה לא רק בפטור ממס הכנסה, אלא גם בהחזר מס רטרואקטיבי, בגין שנים קודמות. נכה שנמצא כי הוא זכאי להחזר מס, יקבל אותו לחשבון הבנק שלו בתוספת ריבית והצמדה.

מתי מתקיימת זכאות להחזרי מס לנכים?

חבות המס בישראל מחושבת על בסיס שנתי. כלומר, גובה המס המוטל על אדם, נגזר מגובה ההכנסה שלו לאורך שנה קלנדרית. החוק מגדיר נסיבות מסוימות המקנות הקלות ואף פטור מתשלום המס. בסעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, נקבע כי הסובל מנכות בגובה של 100%, יהיה פטור ממס זה. בנסיבות מסוימות, גם נכות בגובה 90% מזכה בפטור. מדובר על הכנסה מיגיעה אישית, כלומר מעבודה כשכיר או כעצמאי, אולם, קיימות הקלות מס לנכים, גם בגין הכנסות ממקורות אחרים.
כדאי לדעת שפטור ממס על רקע נכות רפואית, ניתן עד תקרת הכנסה מסוימת. כלומר, הכנסה הגבוהה מרף מסוים, כן תחייב את בעל הנכות בתשלום מס הכנסה. גובה התקרה תלוי בין השאר בתקופת הנכות שנקבעה והאם היא קבועה או זמנית. נכות קבועה (או לתקופה שלא הוגדר לה מועד לבחינה מחדש), מזכה את הנכה בפטור נרחב, עד לתקרת הכנסה גבוהה במיוחד.
ניתן לבקש החזרי מס הכנסה בגין שנה מסוימת, עד לחלוף שש שנים מתום אותה שנה. זכאות להחזר מס לנכים מתקיימת כאשר מתברר שבעל נכות רפואית, לא נהנה מזכותו לפטור ממס הכנסה, ולכן שילם מסים ביתר בשש השנים האחרונות (או בחלקן).
כמובן, פטור ממס ניתן רק עבור תקופות שעבורן הנכות כבר מוכרת. אם הבקשה אושרה והנכה הוכר כסובל מ – 100% נכות, תחילת זכאותו לפטור ממס היא במועד הגשת הבקשה שלו לאחוזי הנכות. לכן, לרוב ניתן לתבוע החזרי מס רק בגין התקופות שאחרי הגשת הבקשה. לעתים, תוכל הוועדה הרפואית להחליט שהנכות החלה עוד קודם להגשת הבקשה, ולפיכך המבקש יהיה זכאי לעתים להחזרי מס רחבים יותר. חשוב לציין שפטור ממס הכנסה נכנס לתוקף מיידי (גם באמצע השנה), ואין צורך להמתין לתחילת השנה הבאה כדי ליהנות ממנו. מי שלא ניצל זכות זו, יהיה זכאי להחזר מס לנכים, אותם עליו לתבוע בתוך שש שנים לכל היותר.

איך נקבעת נכות לצורך פטור ממס הכנסה?

ישנם מספר חוקים אשר מכוחם יכולים להיקבע לאדם אחוזי נכות, בהם: חוק הנכים, חוק נכי רדיפת הנאצים, חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, חוק לפיצוי נפגעי גזזת ועוד. היקף הנכות יקבע לרוב על פי תקנות הביטוח הלאומי המפרטות את אחוזי הנכות המתווספים בגין כל ליקוי רפואי. יחד עם זאת, הוועדה הרפואית שדנה בנכה, לא חייבת להסתמך בהכרח על התקנות, ויכולה להעניק אחוזי נכות גם על בסיס שיקולים אחרים.
על מנת לאשר כי אדם אכן זכאי לאחוזי נכות בהיקף מסוים, תידרש הגשת מסמכים רפואיים ואישורים שונים, ולרוב יתקיים דיון בוועדה רפואית. הוועדה עשויה לזמן את המבקש לבדיקה, אך אינה חייבת, והיא יכולה לקבל החלטה גם על סמך מסמכים בלבד. ניתן לערער על החלטת הוועדה, וכמו כן, אחת לחצי שנה, יכול המבקש להגיש בקשה להכרה בהחמרת מצבו (ולהוספת אחוזי נכות).
מי שבסיום הליך זה, נקבעו לו 100% נכות (או 90% בתנאים מסוימים), יכול להגיש לרשות המסים בקשת החזר מס לנכים, בגין התקופה שבה נכותו מוכרת. זאת, בתנאי שהנכה לא נהנה באותן תקופות מהפטור ממס, ולמעשה שילם מס הכנסה ביתר. לבקשה יש לצרף את פרוטוקול הוועדה הרפואית.
מי שלא נקבעו לו אחוזי נכות במסגרת הליכים אלה או אחרים, יכול לפנות לוועדה רפואית לפטור ממס הכנסה. במסגרת הליך זה יחושבו אחוזי נכות לצורך בחינת ההתאמה לפטור ממס הכנסה. אם יתקבל פטור, ניתן יהיה לבקש החזרי מס עבור התקופה שבה מוכרת הנכות.
בכל מקרה של זכאות להחזרי מס לנכים, הסכומים ישולמו לנכה על ידי רשות המסים, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה.
בידקו עכשיו את זכאותכם להחזר מס עבור נכות/מוגבלות בריאותית ו/או נפשית
Select an Image
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו