בית >> בלוג >> החזר מס הכנסה – שאלות ...

החזר מס הכנסה – שאלות ותשובות נפוצות

איזה כיף לגלות שהשנה מגיע לנו החזר גדול ממס הכנסה. תמיד משמח לדעת שעכשיו יש דרך לסגור את המינוס או לחלופין קיבלנו תוספת משמעותית לחופשה השנתית אותה תכננו ועמלנו עליה במשך כל כך הרבה זמן.
אז אם אתם חושבים ששילמתם גם השנה יותר מדי ואולי אף הרבה יותר מדי מס הכנסה, המאמר הזה הוא עבורכם.
החזר ממס הכנסה נשמע לרבים מאתנו כמו משימה בירוקרטית לא פשוטה. למלא טפסים, ניירת, לטרוח אל משרד רואי החשבון שלנו ועוד כהנה וכהנה. 
בפועל המלאכה הזו לא ממש מסובכת. היא כן דורשת מאתנו סדר, ארגון וקצת ידע מקדים.
אז בואו באמת נעשה קצת סדר בבלגן.
קודם כל החדשות הטובות הן שכמעט את כל הבירורים הנדרשים אודות החזר מס כולל טופסולוגייה, ניתן לעשות בנחת מהמחשב הביתי ואף בפרק זמן קצר ביותר.
במידה ואכן מגיע לכם החזר מס, תוכלו לדעת זאת מראש על ידי הימצאות כל הנתונים על מצבכם המשפחתי, הרפואי והמשפטי ומידע על הכנסה שנתית. את כל הנתונים האלה ניתן להזין ולחשב באופן ראשוני באמצעות המחשבון באתר.

אז איך אפשר לדעת אם אני זכאי להחזר מס?

כל מי שתשלום המס החודשי שלו אינו תואם את הכנסתו השנתית, כלומר התשלום החודשי שלו למס ההכנסה גבוה באופן פרופורציונלי להכנסתו השנתית, זכאי להחזר. הדבר נובע ממספר סיבות עיקריות שחשוב לדעת
בהרבה מקומות עבודה כשכירים, אנחנו לא תמיד מודעים לזכויותינו המלאות ולעיתים המעביד לא ער להן. למשל, טעויות שהמעביד עושה בסכום ניכויי המס יכולות להיות עילה להחזר. כמו כן, אי קבלת זיכויי מס וניכויים מהמעביד גם בשל חוסר ידיעה של העובד הם דברים שקורים במקומות עבודה ועל כן חשוב שתדעו את זכויותיכם המלאות ותדעו לדרוש אותן כפי שהן מגיעות לכם על פי חוק. גם אי רציפות בעבודה ברמה שנתית יכולה להיות עילה להחזר מס, קבלת נקודות זכות נוספות על ילד עם צרכים מיוחדים , נקודות זכות לסיום תואר, החזרים על תרומות שתרמנו ועוד.
סכום החזר המס מחושב על פי כמה וכמה פרמטרים משתנים. על כן, על מנת לקבל את אותו החזר , יש למלא דוח הכנסות שנתי למס הכנסה.  אלה מבינכם שהסטטוס התעסוקתי שלהם אינו שכיר בלבד נדרשים למלא טופס הנקרא "דין וחשבון על ההכנסות" . 
לצורך בדיקת ההחזר השנתי, חשוב לשמור מסמכים כמו – אישורים מביטוח לאומי בגין גמלאות ששולמו כגון תשלומי דמי מילואים או אבטלה, טופס 106 אותו אתם מקבלים בסיום כל שנת עבודה, מסמכים רפואיים רלוונטיים, אישורים מהרשות המקומית בנוגע למקום המגורים, דוחות שנתיים מקופות גמל וכיוצא בזה.
הימצאות טופס 106 היא דוגמא קלאסית לאפשרות לקבלת החזר מס. וודאו שאכן יש לכם בכל שנת מס רלוונטית את הטופס הזה מאחר והוא מהווה אסמכתא להכנסותיכם  כמו גם לניכויי המס שבוצעו לכם במקור.
גם הסטטוס המשפחתי שלכם משחק כאן תפקיד חשוב. אם אתם נשואים, לדיווח של כל אחד מכם למס הכנסה יש השפעה על חישוב חובות ואף זכאות המס של האחר. להורים מבינכם, חשוב שתדעו כי קיימות נקודות זיכוי במס על ילדיכם. כאן חשוב להיוועץ ברואה החשבון שלכם מאחר וגם החוקים משתנים מעת לעת ( עד איזה גיל של הילד אתם זכאים לנקודות) . 

מה בנוגע לדמי אבטלה?

כפי שהזכרנו, אי רציפות בעבודה היא גם עילה להחזר מס, על כן במידה ולא עבדתם בחלק מהשנה, אתם זכאים להחזר. זאת מאחר וחישוב גובה המס לתשלום הוא שנתי ובנוי מהכנסות ממעביד, ממקורות אחרים ומדמי אבטלה.

מה לגבי עצמאים או כאלה שאינם שכירים בלבד?

עצמאי מחויב בהגשת דוח הכנסות בכל שנת מס. הדוח הזה מבוסס על רווח והפסד בעסק. על כך הוא מחויב בתשלום מקדמות במס הכנסה לכל אורך השנה. רק בתום שנת המס, ניתן לקבוע האם שילם מקדמות יתר ביחס להכנסה השנתית. במידה וכן, זכאי העצמאי במקרה כזה להחזר מס. 

האם כדאי לתבוע החזר מס באמצעות חברות המתמחות בכך?

להסתייעות בגורם מקצועי מוסמך מספר יתרונות. הידע והניסיון של חברה העוסקת בהחזרי מס לשכירים הוא עצום. הם יודעים היכן לפשפש ולמצוא מסמכים נוספים שלעתים איננו יודעים בכלל על קיומם שבעזרתם נוכל לקבל או להגדיל את החזר המס מהמדינה. אצל הרבה שכירים , יש חוסר סדר וארגון בניירת, ואותה חברה עוזרת בהשלמת אותם אישורים חסרים. הדבר גם חוסך המון זמן וטרחה בריצות למשרדי מס הכנסה העמוסים ממילא, מילוי טפסים שלעתים אינם ברורים לנו ובאופן כללי באנרגיות מיותרות אותן שווה להפנות ולנתב למקומות אחרים.מאידך, אם החזר המס הצפוי הוא בגובה עשרות או מאות ש"ח, אזי המהלך הזה אינו כדאי כלכלית עבורכם.בנוסף חברה טובה גם תאתר עבורכם חובות שלכם למס הכנסה במידה ויש ותדאג ליידע אתכם על כך.

מה קורה אם נזכרתי מאוחר על החזר מס משנים קודמות?

החוק מאוד ברור בנושא. ניתן להתחשבן אחורה משך שש שנים ולא מעבר לכך. כלומר, דו"ח שיוגש בתום השנה, שנת 2019 , ניתן יהיה לדרוש בו החזר מס לשנת 2013 ולא אחורה מכך.

מה לגבי ריביות והפרשים שנצברו על משך אותן חמש או שש שנים?

על פי סעיף 160ב של מס הכנסה , החזר המס צמוד ונושא ריבית שנתית של 4 אחוז. הריביות והפרשי ההצמדה פטורים ממס. 

איך מתבצע בפועל תשלום ההחזר?

התשלום על פי חוק מבוצע עד 90 יום מרגע מסירת הדו"ח השנתי. לרוב הזיכוי נעשה ישירות לחשבון הבנק שלכם.
שאלות? זה הזמן להגשת בקשת החזר מס הכנסה אונליין!
Select an Image
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו