בית >> בלוג >> אופציה בחברה - אתם חיי...

אופציה בחברה? אתם חייבים להימנע מ 9 שגיאות נפוצות של עובדי היי-טק שקיבלו אופציות לפניכם

עוד לפני שניגע בנושא אופציות לעובדים, חשוב לציין כי עבודה בחברת הייטק היא על פי רוב דבר מאוד מתגמל. בצד תנאי השכר המפנקים שלרוב גבוהים בהרבה מהשכר הממוצע במשק, בכל חברה וחברה קיימות הטבות וצ'ופרים שונים ומגוונים לעובדים הקשורים בתנאי העסקתם. לכל חברה שכזו, קטנה כגדולה, דרכים למשוך אליה עובדים חדשים מתאימים וגם לשמר עובדים ותיקים. מחופשות ארוכות ללא תשלום, כלה בפרסים ובונוסים שמנים בצורת מענקים או נסיעות לחו"ל ועד כיסוי הוצאות על אימוני ספורט שונים.
מספר לא מבוטל של חברות סטארטאפ וטכנולוגייה, מאפשרות לעובדיה לקחת חלק פעיל יותר בארגון ולהרגיש זיקה עמוקה יותר למקום העבודה. זאת על ידי מתן אפשרות לרכישת אופציות למניות החברה. מדובר בתהליך מוכר ונפוץ שאף מעוגן בחוזה העובד מהיום בו נקלט באותו מקום עבודה.
העקרון המנחה את החברה הוא מאוד פשוט – תמריץ לעובדים בדמות מניות שעשויות לנסוק מעלה, שומרות את העובד יותר בפוקוס ומגדילות משמעותית את הסבירות של הישארות אותו עובד בחברה למספר שנים ארוך טווח. זהו מהלך חכם ומושכל לשימור עובדים מאחר ובתקופה בה אנחנו חיים, אנשים נוטים להחליף עבודות ואף קריירות הרבה יותר מבעבר.
אופציות למניות בחברת הייטק גדולה, נשמע כמו דבר בומבסטי ומפתה. אותו עובד מקבל אפשרות לקבל כמות מסויימת של מניות, בדרכ במחיר נמוך יחסית ומשתלם. זאת מאחר ומחיר האופצייה למניה, נקבע בדרך כלל על סמך שווי החברה כשלרוב בזמן נתינת האופצייה, המחיר הוא מאוד נמוך. הרעיון הוא כזה: מאפשרים לעובד לרכוש מניות במחיר התחלתי ובזמן ההנפקה של החברה או מכירתה, העובד מוכר את האופציות ברווח גדול. לרוב מדובר בתהליך של מספר שנים, מה שגורם לעבוד להיות מסור וסבלני בעבודה, להשקיע בה את מיטב מרצו ולחכות לשעתה הגדולה – מועד ההנפקה או האקזיט.
נשמע פשוט? המציאות מוכיחה שלא כך הדבר, בעיקר אמורים הדברים בנוגע לקריאת האותיות הקטנות. אם בחוזה ההעסקה עצמו ואם בחוקי מס הכנסה על סעיפיהם והחרגותיהם השונים.
ממש עבורכם החלטנו לעשות סדר בדברים ולמנות את 9 הטעויות הנפוצות ביותר של עובדים בחברת הייטק שקיבלו אופציות.
ראשית, חשוב לדעת שכתיקון לסעיף 102 לפקודת מס הכנסה, שיעור מס בסעיף אופציות רווח הון הופחת משיעור מס הכנסה שולי  לשיעור של 25 אחוז. כלומר מממשי אופציות זוכים כאן להטבת מס רצינית וכשמדובר ברווחים של מאות ואלפי שקלים למניה, הפערים הכלכליים בעת מימוש האופציות הם פשוט אדירים.
אמה מה, מסלול רווח הון שכזה טומן בחובו גם לא מעט קשיים. בירוקרטיים , חוזיים ומנהלתייים. 
  1. חשוב לזכור לפני הכל שאופצייה במנייה אינה כסף ששוכב בבנק. זו לא תכנית חיסכון שמניבה רווחים מדי חודש. אלא בונוס בלבד שעשוי להבשיל לרווחים בעת מכירת החברה. אותו בונוס בא הרבה פעמים על חשבון הטבות שכר כאלה או אחרות שאותו עובד נהנה מהן ממש במיידית עם היכנסו לחברה או תוך זמן קצר יחסית מרגע גיוסו.
  2. עובדים ובעלי משרה הנותנים שירותים באמצעות חברות בבעלותם , מה שקרוי חברות 'ארנק', אינם זכאים לאותו שיעור מס מופחת הקבוע בחוק.
  3. נותני שירותים בחברה שאינם נחשבים או מוגדרים על פי חוק כעובדי החברה מן המניין אינם זכאים אף הם לאותו שיעור מס מופחת בגובה 25 אחוז במקום לשלם שיעור מס שולי.
  4. בעלי שליטה בחברה , גם אם מדובר בעובדים רשומים של אותה חברה, אינם עומדים בתנאי ההפקדה של האופציות על פי אותו סעיף רווח הון. המחוקק והרגולטור קבעו כי בעל שליטה מוגדר כאחד שיש לו הסמכות למנות מנהל לחברה ו/או כזה שמחזיק בלפחות 10 אחוז מאמצעי השליטה בחברה. הדבר אמור גם לגבי קרובים מדרגה ראשונה – לדוגמא בן של מייסד החברה וכ'ו.
  5. כשמימוש האופציות אינו כדאי. מאחר וסכום מימוש האופציות מגלם בתוכו הן את מחירו – פר מניה בעת המימוש והן מיסים שונים על פי חוקי מס הכנסה, בעלי אופציות מוצאים עצמם במלכוד. במקרים רבים הם נאלצים לוותר על מימוש האופצייה או לחלופין , לוקחים הלוואות בשביל שיוכלו לעמוד באותו שווי של מימוש אופציות כולל כל המיסים הטמונים בחובם. לכן במקרים מסוג זה, לא משתלם לעובד לממש האופציות בחברה. 
  6. בחלק מהחוזים, לחברה ניתנת האפשרות לבטל אופציות הנמצאות כבר בידי העובד ורבים מגלים שיצאו קירחים מכל הסיפור הזה רק במועד האקזיט ובמילים אחרות, האופציות בוטלו ולא ניתן לממשן. לעתים הסיבה נעוצה פשוט באי עמידה בלוחות זמנים בתנאי ההפקדה של האופציות. כאן מדובר בשילוב של מספר גורמים בדרך כלל כמו התנהלות  דירקטוריון החברה מול הנאמן אליו צריך להגיש את החלטות החברה בצורה מפורטת כ45 יום ממועד הקצאת האופציות.  
  7. סוגיית roll over – במקרים מסויימים, בעת מכירת החברה, ממירים את האופציות שטרם מומשו, במניות של החברה הרוכשת. במצב שכזה שווי האופציות של העובד מול המניות של החברה הקונה, אמור להיות זהה וכך בעצם מתבצעת החלפה של נכס תמורת נכס אך עדיין צריך לבדוק אם אין פערים לרעת העובד בשווי שבין נכס לנכס. בנוסף, חשוב כאמור לקרוא את האותיות הקטנות בחוזה ההעסקה מאחר ובהסכמים מסוג זה – roll over, עובד שכבר לא נמצא בחברה לאחר מועד רכישת החברה, לא יהיה זכאי לממש את זכותו לרכישת האופציות.
  8. עוד קאץ' בסיפור שאינו תלוי כלל וכלל בעובד –  קבע המחוקק שאופציות שהבשלתן הן תלויות מכירה של החברה או תלויות ביצועים, כלומר שאותם תנאים להבשלת האופציות אינם מוגדרים מספיק או שלא ניתן למדוד אותם, אזי במצב שכזה, לא יזכה העובד בעל האופציות בעת מימושן, לשיעור מס מופחת של 25 אחוז במקום 50. 
  9. במקרה של אופציית רכש ומכר – call וput. גם כאן קבע המחוקק שעל אופציות הכוללות בתוכן call ו- put , לא יחול אותו שיעור מס מופחת בשיעור 25 אחוז. 
לסיכום, הסכמים בין חברות לעובדיה בנוגע למימוש אופציות במניות הינו עניין סבוך ומורכב ובהרבה מקרים כדאי להיוועץ בבעל מקצוע אמין ובלתי תלוי שיוכל לסייע לכם בסוגייה. קיבלתם אופציות? מימשתם ו/או עברתם מקום עבודה כשכירים? אתם מוזמנים להיעזר במחשבון הזכאות של  finupp.com ולקבל אלפי שקלים חזרה ממס הכנסה.
אופציות בחברה? צויין, זה הזמן לבדוק זכאות להחזר מס הכנסה כשכירים!
Select an Image
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו