בית >> בלוג >> איך שוב יצאנו פראיירים...

איך שוב יצאנו פראיירים עם החזר מס הכנסה

הכנסות המדינה ממיסים מעולם לא נראו טוב כל כך. רשות המיסים,  עושה את עבודתה ביעילות שיא כך שבשנת 2015 נכנסו לקופת המדינה לא פחות מ-85 מיליארד שקל שמקורם במס הכנסה המוטל על שכירים – עלייה של 10% לעומת 2014. 
לכאורה זו בשורה נהדרת. יותר הכנסות ממיסים משמע יותר כסף לחינוך, לתשתיות, רווחה, בריאות ועוד. אלא שהמספרים הללו משקפים גם חלקים אחרים שלא נכתבים בכותרות הגדולות: חלק מהכסף הינו גביית יתר של מיסים משכירים. זאת אומרת, שיש הרבה שכירים שמגיע להם החזר מס הכנסה
דוח מבקר המדינה האחרון קבע, כי אזרחי ישראל מוותרים מדי שנה על סכום כולל של כמעט מיליארד שקל! הדוח אמנם לא מתייחס ל-2015, אך המספרים שיסכמו את השנה שעברה צפויים להתיישר עם הסטטיסטיקה. מנתונים שאספנו בשנה האחרונה באמצעות מערכת Finupp המבצעת החזרי מס אוטומטיים לאלפי שכירים, עולה כי לכל שכיר שני במשק מגיע החזר מס – היינו, חלק ניכר מהשכירים בישראל משלם יותר מיסים מהדרוש.
נשאלת השאלה כיצד נוצרים פערי הגבייה העצומים? ומדוע רוב השכירים מוותרים על מימוש זכויותיהם ואינם תובעים את מה שבעצם שייך ומגיע להם?
מדי חודש אנו מעבירים כספים אל מס הכנסה לפי החישוב של תוכנות השכר של המעסיק. הבעיה היא, שעל מנת שתוכנות השכר יבצעו את מלאכתן, יש צורך לעדכן אותן בתמונת המס המלאה. למשל הידעתם , שלגברים שנולד להם ילד אחרי שנת 2009 מגיעות נקודות זיכוי נוספות? ואם ידעתם, עשיתם מאמץ ועדכנתם את המעסיק על מנת בזמן על מנת שיעדכן את הנתונים שלכם בתוכנת השכר?
הן השכירים והן המעסיקים נוטים לעשות טעויות. התוצאה היא, שמס הכנסה נוגס במשכורות יותר ממה שהיה צריך. רשות המיסים מודעות לעובדה שהן גובות גביית יתר אך לא פועלות ביוזמתן.
התחושה שעולה היא, שהאופן שבו נראית מערכת היחסים בין רשות המיסים לאזרח תלוי בזווית שבה בוחנים אותה: כאשר הרשויות צריכות לגבות כספים, הדבר לעולם ייעשה במהירות האפשרית, לעתים תוך נקיטת כל האמצעים שהעמיד לרשותן המחוקק. מנגד, כאשר הרשויות נדרשות  להחזיר כספים לאזרח, הן אפילו לא מעדכנות – לא טלפון, לא מייל, לא ווטסאפ. לא כלום.
הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בשני גורמים – בדו"ח שהכינה חברת מקינזי לרשות המסים נקבע, שכדי להתמודד עם עומס העבודה דרושה לרשות המיסים תוספת בהולה של כח אדם; כמו כן, דוח מבקר המדינה הדהים, כשציין כי מערכות המחשוב של רשות המיסים בארץ מיושנות ומבוססות על תוכנות בנות 25 שנה, ולפיכך מקשות על הטיפול באזרחים.
סיבה נוספת יכולה להית נעוצה בשיטה, שלא כמו בארצות הברית, למשל, השכירים בישראל אינם מגישים דוח הכנסות שנתי. משום כך, אין למשרד האוצר אפשרות לדעת איזה נתח מהכנסתם מקורו בשכר וכמה מרכוש, מנכסים פיננסיים ומרווחי הון.
התוצאה הבלתי נמנעת, אם כן, היא פערים בלתי נתפסים בחישובי המס, שמייצרים לקופת המדינה עודפים. עודפים אלו גדלים ככל שגדלה ההכנסה מגבייה, אבל האזרחים אינם דורשים את החזרי המס לשכירים ואינם ממצים זכויות כגון אופטימיזציה של הפקדה לפנסיה.
מצב זה, אינו גזירה משמיים. כל אזרח רשאי לדרוש בחזרה את החזר המס שמגיע לו מאותם עודפי גבייה – למעשה, מדובר בכסף שלכם. ואם נותנים לכם, לא תיקחו? אמנם הכסף נגבה באופן אוטומטי, אבל זו לא סיבה לשבת בחיבוק ידיים ולא להתאמץ כדי לקבלו בחזרה.
במהלך חודש מרץ מקבלים השכירים את טופס 106 השנתי לשנת 2015 בו מרוכזות כל ההכנסות והמיסים ששילמו. באמצעות טופס זה ניתן לבדוק אם מגיע לכם החזר מס על שנת 2015 (ניתן גם לבדוק על כל השנים החל מ-2010). באוצר המדינה מחכה סכום אדיר של למעלה ממליארד ₪ שרק מחכים שמישהו ייקח אותם בחזרה.
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו